Waarom ik soms wat afwezig ben

Al weken, of eigenlijk maanden, ben ik moe. Maar ja, ik ben ook net moeder geworden, dus die vermoeidheid hoort erbij. Althans, dat dacht ik. Natuurlijk ben ik extra moe door Fons, maar ik ben er nu ook achter dat er wat meer aan de hand is. Ik heb namelijk bloedarmoede en een aantal vitaminetekorten. Hartstikke handig joh, als je al je energie nodig hebt voor je kind.

Waar die tekorten vandaan komen? Ik weet het wel: slecht eten. De laatste maanden eet ik bar slecht. Na de bevalling at ik alles wat los en vast zat, maar toen de knop omging en ik weer bezig wilde gaan met afvallen at ik te weinig. Te weinig vitaminen, te weinig eiwitten, te weinig vlees, te weinig vis. Toen de huisarts me belde met de uitslag en me pillen voorschreef ben ik ook meteen langs de drogist gegaan voor extra vitamines en Floradix. En dat terwijl ik al behoorlijk wat vitaminetabletten slik dagelijks.

Nu moet ik dus ook qua voeding beter voor mezelf gaan zorgen. Op dit moment eet ik niet meer streng suikervrij, maar probeer ik meer vezels, meer ijzer en meer vitamines binnen te krijgen. Spinazie, brood met stroop, salade met rosbief, eieren, broccoli, vis, dat soort dingen. Ook de tussendoortjes moeten vitamine-, vezel- en ijzerrijk zijn. Daarin ben ik nog heel erg zoekende, maar gelukkig zullen de medicijnen ervoor zorgen dat ik me snel beter voel. Althans, dat hoop ik haha.

Tot die tijd ben ik nog steeds moe. En sleep ik mezelf soms de dag door. Gek is dat trouwens, sinds ik weet dat ik ook echt iets ‘mankeer’ (wat betrekkelijk is, want ik mankeer niks ernstigs gelukkig) ben ik 10 keer vermoeider dan daarvoor. Ik vind het niet alleen gek trouwens, maar ook gruwelijk irritant!

Heb jij nog tips voor me qua voeding om ervoor te zorgen dat sowieso dat ijzerniveau snel weer op peil is?

3 reacties op “Waarom ik soms wat afwezig ben

  1. Mijn enige tip is om producten te eten die vitamine C bevatten, de bevorderen de opname van ijzer door je lichaam. Dus een glaasje sinaasappelsap. Wat af te raden is, is zuivel bij de maaltijd (drinken), dit remt juist de opname van ijzer door je lichaam.

  2. Hé, dat middeltje ken ik : ) Dat kreeg ik ooit geadviseerd door de verloskundige. Ik kan me niet echt herinneren of het nou veel hielp.

    Misschien moet je gewoon even toegeven aan je vermoeidheid. Het is toch een signaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten